Vanliga frågor och svar

 

Q: Varför tar ni inte kort som betalning på hemsidan?

A: Eftersom vår verksamhet är ganska liten så blir kortavgifterna ganska höga, både de fasta avgifterna och den procentuella avgiften för varje köp. En avgift som i slutändan hamnar på våra kunder. Och eftersom vi vill kunna hålla så låga priser som möjligt så har vi valt att inte erbjuda kortbetalning på hemsidan. Däremot erbjuder vi kortbetalning om man väljer att hämta upp sin ring personligen. Avgifterna för köp i en kortterminal är inte alls lika höga som vid köp på internet.

 

Q: Hur lång är leveranstiden?

A: Eftersom alla ringar tillverkas på beställning så är den normala leveranstiden ca. 4-5 veckor.

 

Q: Jag befinner mig ute på mission, hur gör jag för att beställa momsfritt?

A: Du lägger en beställning som vanligt i butiken och skriver var du tjänstgör, då kommer momsen dock att läggas på automatiskt av systemet. Det kan vi tyvärr inte göra något åt. När vi sedan skickar ut betalningsinformation till dig efter att vi har granskat din order så har vi dragit av momsen, förutsatt att du tjänstgör utanför EU.

 

Q: Jag kan inte välja leveranssätt!

A: Det beror förmodligen på att du har valt ett land vi inte levererar till när du registrerat din leveransadress. Även om du vill ha ringen levererad till Afghanistan så ska du fortfarande välja "Sverige" som land, eftersom adressen som vi skickar till fortfarande är en svensk adress, även om det innebär att Försvarsmakten flyger ner posten som skickas dit, till Afghanistan.

 

Q: Vart kan jag hitta lösningar på pusslen?

A: Traditionen säger ju att man ska lära sig att pussla ihop sin ring av en missionskamrat. Men vi har också spelat in ett par instruktioner som du hittar på vår sida.

 

Q: Hur arbetar ni med hantering av personuppgifter?

A: Kort sagt så följer vi GDPR. Lite mer information hittar du på sidan Om oss.

 

Q: Min ring har blivit skadad i frakten, vad gör jag?

A: Då ska detta reklameras till speditören, Posten AB. Detta gör du här: http://www.posten.se/c/reklamera

 

Q: Min vitguldsring har gulnat. Vad har hänt?

A: Vitt guld är egentligen en legering av gult guld, silver, koppar och palladium, som påverkar färgen på det gula guldet så att den istället framträder som vit. Ibland ligger även ett yttersta lager av rodium som ger det vita en extra lyster. En ring kan missfärgas av allt från oxid, som sker naturligt, till att rodinet med tiden nöts bort. Oxiden går att putsa bort, medan rodinet måste läggas på ett nytt lager.

 

Q: Hur vet jag att era smycken är äkta?

A: Vår leverantör är certifierade medlemmar av Jewelers Vigilance Committee, vilket är en ungefärlig motsvarighet till svenska förvaltningsmyndigheten för ädelmetallarbeten, SWEDAC. Våra ringar är alltid stämplade enl. de krav som ställs.

 

Q: Hur hög är guldhalten i ringarna?

A: I normala fall är alla ringar 14 Karat, alltså 585 tusendelar guld. Vi kan även tillverka er ring i en högre guldhalt vid begäran, men tänk på att en högre karat är mjukare än en lägre och kan påverka hållbarheten.

 

Q: Jag har en gammal ring och ska nu byta till en ring med fler band. Kan ni byta in min gamla ring? 

A: Tyvärr kan vi inte ta emot begagnade ringar som inbyte eftersom detta är omgärdat av omfattande procedurer, pappersarbete och registreringar enl. Lag (1999:271) om handel med begagnade varor, och inte riktigt fungerar i en webshop. Om din ring är hel rekommenderar vi att du försöker sälja den via Blocket eller Tradera. Om den är trasig kan det enda alternativet vara att sälja den som skrotguld. Det finns många som köper skrotguld, mer information om vem som betalar bäst hittar du på www.guldpriset.nu

 

Priser och betalning

 

Reklamation

 

Frakt och leverans

 

Ångerrätt och retur